2009-09-13
 22:16:37

Ledig tid 2009...

...då är du värdefull !
Så började en krönika i Aftonbladet i Torsdags av Monica Gunne.
Här följer lite fler rader ur den:
- En mobil som drar igång. En mobil som blinkar, skräller och tjatar. Problemet är att den inte är min. Det är min väns mobil. Han har lämnat kvar den här, på hotellrummet, medan han själv har lagt sig i en solstol nere i pation. Så typiskt för en man med status. En man som kan dra sig undan. En man som kan strunta i att hans mobil ligger här och hoppar och sjunger löjliga sånger. En man som inte behöver svara. En man som kan bestämma över sin tid.

Ingenting kan vara mer status. VD:n och debattören Marie Söderqvist Tralaus har skrivit en bok om status, "status - vägen till lycka". En bok som rör om i begreppet status. Så bort med bilar, klockor och märkesväskor. Bort med botox och nya tuttar. Bort också med halvkändisar, programledare och tyckare i TV-soffor. 2009 ska det vara värderingar. Och enligt Marie Söderqvist Tralaus handlar det inte längre om att vara det där självlysande egot. Istället ska du vara en medmänniska. En människa med en inre moralisk kompass. Du ska dela med dig av dina kunskaper och du ska hjälpa den som har det svårare. 

Du ska vara fri och självständig. Hög status har den som har frihet. Hög status har den som kan bestämma över sin tid. Att tjäna pengar och samtidigt vara ledig under långa och sammanhängande perioder ligger högt på statuslistan. Det betyder att du är värdefull och att du har kontroll. Att du kontrollerar ditt liv och sätter din egen agenda.

Att ha en fullklottrad almenacka har tappat all sin status enligt Marie Söderqvist Tralaus undersökningar.

Status är istället att välja, att välja bort. Och då väljer statusfolket bort att vara uppkopplade och att inte vara nådd på mobilen.


När jag läste detta slog det mej att jag kan bli "värdefull". Jag har redskapet i min hand som kan göra att jag kan välja att välja bort saker och ting. Jag läste AMWAY mellan raderna...
Kändes därför extra kul att vara på BBS nu i lördags och få ännu mer bekräftelse på att man är på rätt väg ! Tur att man inte valde bort denna gången ;)

(Krönikan i sin helhet går att läsa i Torsdagens Aftonblad 10/9.)


sannaa
PUBLICERAT: 2009-09-14, 12:27:07 | URL: http://sannaaek.blogg.se/

Så sant som det är skrivet ;)



KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

« NAMN Spara info?

« E-POST (publiceras ej)

« URL

Kommentar: